testi

Geenitestin tuloksia

kirjoittaja: / 0 kommenttia / 21.2.2015

Geenitestin tulokset tosiaankin tuli ja lyhyesti vielä testin luonteesta:

http://performancelab.fi/dnalife-geenitestit/

Tässä yksinkertaistettuna löydöksiä testistä. Älkää nukahtako, aluksi ei meinannut itse lukea Jyrin kokoamia tuloksia, mutta kun hommaan pääsi sisään, mielnkiinto säilyi alusta loppuun.

  1. Antioksidantteja tarvitaan ruoasta normaalia enemmän.
  2. Kolesteroli kannattaa mittauttaa lääkärissä vuosittain.
  3. Olen herkempi tyydyttyneelle rasvalle ja minulla kolesteroli voi jonkin verran nousta sen vaikutuksesta vaikka normaalisti näin ei tapahdukaan.
  4. Insuliiniherkkyys eli hiilarien sietokyky on keskitasoa geneettisesti, mutta näin alhaisissa rasvoissa siedän todella hyvin hiilareita. Hyvä esimerkki siitä että hyvät elintavat on tärkeämmät kuin geenien versiot. 
  5. Hieman tehokkaampi rasvan varastoiminen
  6. B-vitamiinien tarve on normaalia suurempi
  7. Myrkkyjen poisto on selvästi hitaampaa kuin keskimäärin (myrkyillä on vaikutuksia hormoneihin, mahdollisesti insuliiniherkkyyteen ja tietenkin terveyteen)
  8. Laktoosi on ok minulle

Geenitestin tuloksia ei voi lukea kuin raamattua vaan tuloksia täytyy katsoa kokonaisuutena ja suhteessa kehoni nykyiseen toimintaan. Esimerkiksi minulla on genetiikan osalta keskiverto-geenit hiilihydraattien sietokykyyn (insuliiniherkkyyteen) liittyen mutta nykyinen kuntoni on sellainen että kroppa sietää loistavasti hiilareita.

Tuo myrkynpoistohan leimataan huuhaaksi lähes joka paikassa mutta se että rasvaprosenttini tippui 10,6:sta 6,6% kuukaudessa kertoo ainakin omasta mielestäni hyvin siitä että ollaan tehty oikeita asioita (maksan toiminnan tukemista ravinteilla). Totta kai suurin osa tuloksista tulee rankoista treeneistä ja ruokavaliosta. Jyri sanoo että yksi tutkimus näytti että niillä joilla oli eniten myrkkyjä varastoituneena rasvakudoksessaan oli 38 kertainen(!) diabetes-riski. Kemikaaliestrogeeni bisfenoli-A:han on yhdistetty korkeampaan SHBG:n määrään ja siksi vähentää testosteronin vaikutuksia kehossa. Samalla sillä on yhteys kilpirauhasen hitaampaan toimintaan, mikä saattaa vaikuttaa aineenvaihdunnan nopeuteen. Myrkyillä on siis vaikutus myös rasvanpoltossa vaikka tutkimuksia on huonosti aiheesta. Jyrin kommentti: Biosignature-valmennuksessakin tärkeimmät tuloksia tuovat tekijät ovat aina treeni ja ruokavalio. Muut hormonitasapainoa parantavat asiat tulevat siis vasta perusasioiden jälkeen. Maksan tukeminen ravinteilla tuskin itsessään tekee juuri mitään kehonkoostumukselle, mutta treeneihin ja dieettiin yhdistettynä tuloksista päätellen ne auttavat.

Minulla todettiin merkittäviksi seuraavia geenejä. Alla esitetään geenin nimi, miten tämä toimii ja miten voin tämän minulle heikon geeniversion vaikutusta kompensoida:

Kolesteroliin ja veren rasvoihin vaikuttavat geenit

APOE(E3/E4:punainen) – Suuri vaikutus kolesteroliin

Minulla on ollut kolesteroliarvot koholla vaikka elänkin terveellisesti. Tässä on todennäköisin syy siihen. APOE-geenin versio on sellainen (E3/E4) että kolesterolini nousee helposti vaikka elänkin tosi terveellisesti. Jyrin suositus on käydä lääkärissä vuosittain mittaamassa kolesteroliarvo.

Kolesterolini reagoi herkästi myrkkyihin kuten tupakkaan ja alkoholiin mutta niitä en käytä. On olemassa tutkimustietoa jonka mukaan tämän APOE-version omaavilla raskasmetallit saattaa poistua kehosta tavallista hitaammin. Tässä voisi olla syy siihen miksi sinkkitaso ei nouse, vaikka varmoja asiasta pelkän geenituloksen kautta ei voida olla. Varsinaista raskasmetallien poistoa ei tehdä sillä se voi olla vaarallista.

Metylaatio – MTHFR, COMT, MTR, MTRR, CBS

Metylaatio vaikuttaa mm. hormonien aineenvaihduntaan, myrkkyjenpoistoon (erit. raskasmetallit ja estrogeenit) ja aivojen välittäjäaineisiin jotka vaikuttavat mm. mielialaan. Metylaatio vaikuttaa myös geenien aktivoimiseen ja inaktivoimiseen. Metylaatiossa oli monta geeniä joiden toiminta on hidastunut, siksi suuremmat määrät B-vitamiineja ja esimerkiksi betaiinia (trimetyyliglysiini) ovat minulle todennäköisesti hyväksi. Betaiinia on muuten luontaisesti punajuurissa ja auringonkukan siemenissä.

Nämä metylaatiogeenit voivat aiheuttaa sitä että myrkyt poistuu hieman hitaammin minulla. Toinen johtolanka siihen miksi kevyt detoksifikaation tehostaminen on tällä hetkellä hyvä idea. MTHFR-geenit vaikuttaa foolihapon muuntumiseen aktiiviseksi foolihapoksi. Näissä MTHFR-geeneissä on minulla hidastumista, mikä tarkoittaa sitä että kehoni tuottaaa aktiivista foolihappoa vähemmän kuin keskimäärin. Siksi Jyri suosittelee pienen metyylitetrahydrofolaattiannoksen (aktiivinen foolihappo) nauttimista päivittäin. Ottamalla B-vitamiinia ja aktiivista foolihappoa voidaan tukea metylaation normaalia toimintaa. Paino sanalla normaali, eli pyritään vähentämään geenimuunnosten vaikutuksia.

Metylaation kautta poistetaan kehosta raskasmetalleja ja estrogeeneja. Tässä toinen syys siihen miksi tuemme nyt myrkynpoistoa.

Myrkynpoistoon liittyvät geenit GSTM1, GSTP1

 

GST-perheen geenit vaikuttavat glutationin tuotantoon. Glutationi on kehon oma antioksidantti ja poistaa myrkkyjä kehosta. GSTM1-geenini puuttuu kokonaan ja tällä on todennäköisesti geeneistä kaikkein suurin myrkynpoistoa hidasta vaikutus. GSTP1-versio taas on sellainen että senkin toiminta on heikentynyt.

 

Ravinnolla glutationin tuotantoon voi vaikuttaa syömällä sipuliperheen vihanneksia ja ristikukkaisia vihanneksia (kaalit, parsakaali, kukkakaali, lehtikaali) runsaasti. Nämä tehostavat GST-entsyymien toimintaa. Ravintolisistä N-asetyyli-kysteiini ja C-vitamiini saattavat auttaa glutationin tuotantoa.

 

CYP1A2 poistaa muun muuassa kofeiinia kehosta joka minulla poistuu hieman hitaammin. Tällä ei suurta vaikutusta ole mutta suuria annoksia kofeiinia en ota ainakaan myöhään päivästä.

 

Antioksidanttien tarve ruokavaliossa

 

Antioksidantteja tarvitsen keskimääräistä enemmän. Antioksidanttien tarpeeseen vaikuttaa mm. APOE, MnSOD2, GST-perheen geenit ja IL-6-geeni.

 

Jyri suosittelee syömään mahdollisimman paljon vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja erilaisia antioksidanttipitoisia ruokia. Jopa kilo päivässä tekisi minulle hyvää. Mitä enemmän eri värejä ruokavaliossa, sitä paremmin antioksidanttipuolustukseni toimii. Jyri sanoo että tutkimuksissa on todettu että antioksidanttien syöminen heti treenin jälkeen voi heikentää treenivastetta, mutta minun kohdallani antioksidantit treenin jälkeen todennäköisesti nopeuttavat palautumista geenieni takia. Tätä täytyy kokeilla jossain vaiheessa.

 

Ravintolisistä asetyyli-l-karnitiini + alfalipoiinihappo voisi olla minulle parhaita antioksidanttilisiä jos vihanneksia ei saa syötyä tarpeeksi, koska se tukee mitokondrioiden eli solun energialaitosten toimintaa (MnSOD2-geenini versio sanoo että mitokondrioiden antioksidanttipuolustus on heikko). Pääasiassa antioksidantit otetaan tietysti ruoasta eikä ravintolisistä.

 pekkis210215

Yhteenveto

Tässä siis vain osa tutkituista geeneistä. Kaikkia emme käsitelleet tässä blogipostauksessa. Lisäksi eri henkilölle tulkinta olisi ollut hieman erilainen.

Kun geenitestin tulokset saatiin, Jyri ei ihmetellyt enää ollenkaan miksi rasva kertyi jalkoihin erittäin vahvasti ennen viime kisadieettiä. Osasyy on hidastunut myrkkyjenpoisto. Yhteenveto koko geenitestini vaikutuksesta käytännön asioihin alla:

 

  • Kolesterolia kannattaa monitoroida. Käy lääkärissä vuosittain vaikka elätkin erittäin terveellisesti
  • Antioksidanttien saanti on tärkeää. Kasvikunnan tuotteita lähemmäksi 1kg päivässä ja tarvittaessa antioksidanttilisä käyttöön
  • Vältä suuria määriä tyydyttynyttä rasvaa (kolesterolin takia, normaalisti tyydyttyneet rasvat ei ole ongelma mutta minulla ne voivat vaikuttaa kolesteroliin)
  • Syö kohtuudella monityydyttymättömiä rasvoja, ei liikaa
  • Sipuliperheen ja ristikukkaisperheen vihannekset erittäin hyödyllisiä minulle
  • Jos olisin korkeissa rasvoissa, olisi insuliiniherkkyyteen panostaminen hyvä idea. Nyt insuliiniherkkyyteni on erittäin hyvä.
  • Metylaation tukeminen seuraavilla ravinteilla on tärkeää: B2, B6,B12, aktiivinen foolihappo L5-MTHF, myös betaiini
  • Kalaöljyn päiväannos voisi olla hieman keskimääräistä suurempi laskemaan IL6:sta (tulehdusta), n. 5g päivässä. Koska kalaöljy on muutenkin ns. perusravinne, sen annoksen nostaminen on helpoin tapa laskea IL-6:sta.

http://www.sportsnutrition.fi/active-marin-omega3-1000mg-280cap-p-926.html

 

  • Vaikka tutkimuksissa on todettu että antioksidantit treenin jälkeen heikentää vastetta treeniin, MnSOD2-version takia kannattaa kokeilla ottaa antioksidantteja (esim. C-vit tai viherjauhe tai ALA+ALCAR) heti treenin jälkeen jotta saadaan oksidatiivinen stressi laskemaan heti.

http://www.sportsnutrition.fi/lipoic-acid-p-455.html

  • Koska detoksifikaatio on selvästi hidastunut normaalista, kannattaa 1) välttää altistumista myrkyille ja 2) tehdä silloin tällöin kevyt myrkynpoistojakso. Hyödylliset myrkynpoistajat geeneihisi liittyen ovat B-vitamiinikompleksi, NAC, C-vitamiini, sulforafaani yms.
  • Myrkyt erityisen haitallisia.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista